:.. autobusy.plzenskamhd.net ..:

znak města Plzně   autobusy.plzenskamhd.net   znak města Plzně
autobusy.plzenskamhd.net: Citelis
Autobusy: Karosa Irisbus Citelis
Česká premiéra městského nízkopodlažního autobusu CITELIS

Citelis na zkušebních jízdách po Plzni v září 2005.

V pátek 15.04.2005 proběhla na zkušebním polygonu společnosti ŠKODA AUTO a.s. nedaleko Mladé Boleslavi česko-slovenská premiéra nového nízkopodlažního autobusu Citelis s produkce holdingu Irisbus.

Nový Citelis je nástupcem autobusu Agora (v Česku prodávaného pod názvem City Bus), z něhož také koncepčně vychází. Toto je zřejmě již na první pohled, jak při pohledu na karosérii, tak rovněž při pohledu do interiéru. Ten prošel ještě drobnými změnami od posledního restylingu provedeném v loňském roce.

V nabídce KAROSY budou celkem 4 základní verze. Od 12 metrového 3 dveřového s naftovým pohonem, přes 12m 3 dveřového na CNG (zemní plyn), dále 4 dveřový 18 metrový kloubový nafťák až po stejnou karosářskou verzi s pohonem CNG. Alternativou může býti i 2 dveřová 12 metrová verze či 3 dveřová kloubová 18 metrová varianta. Poslední dva zmiňované modely by mohly najíti uplatnění zejména u společností typu ČSAD.
Stranou zájmu výrobce z Vysokého Mýta nezůstává ani elektrický pohon. I nadále ve spolupráci s plzeňskou Škodovkou budou kompletovány trolejbusy, nyní v karosérii Citelisu.

Pojďme se nyní trochu podívat na parametry vozidla v základním městském provedení se třemi dveřmi a naftovou jednotkou. V závorce budou případně uvedeny srovnávací rozměry s dojíždějícím typem City Bus. Délkové rozměry jsou v milimetrech.
Vůz je dlouhý 11 990, široký 2 500 a vysoký 2 979. I rozvor vozu zůstává na 6 120 mm. Ke změně však došlo u vnitřních světlých výšek, kde jsou hodnoty následující: vpředu 2 344 (2 333) a vzadu 2 319 (2 329).
Dieselový motor IVECO Cursor 8 F2B splňující normu Euro 3, je v dodání ve dvou provedeních a to 180 a 213 kW. Převodovka je automatická buď značky VOITH nebo ZF. Obsaditelnost vozu zůstala na 30 až 34 sedících resp. 69 až 65 osobách stojících.

KAROSA plánuje ukončení výroby stávajících City Busů v závěru prvního pololetí letošního roku. Od července až srpna by měly být na český trh dodávány už jen Citelisy. S ohledem na tuto skutečnost bude zajímavý fakt, jak se s tímto vyrovná výrobce trolejbusů ŠKODA Electric, který nyní má nasmlouvané dlouhodobé dodávky nízkopodlažních vozů vycházejících z City Busů, prodávaných pod označením ŠKODA 24 Tr Irisbus resp. 25 Tr u kloubové verze. Možná se tedy opět dočkáme nového typového označení 26 Tr a 27 Tr. No nechme se překvapit.

pohled zpředu reprezentační stánek KAROSA boční pohled
Úvodního slova se ujal generální ředitel KAROSY Rudolf Černý Nejvýraznější proměna proběhla na přední části autobusu Pohled na vůz z profilu ;-)
záď vozu zadní svítilny záď vozu
Ladné křivky CITELISu Zadní blikače jsou na české poměry poněkud malé Zadní partie vozu se zvednutým krytem motoru
kabina nízkopodlažní vozidlo?!? pneu
Pracoviště řidiče Zadní dveře jsou sice beze schodu, ale přístup k sedadlům je spíše pro horolezce Předváděcí autobus byl vybaven pneumatikou
Michelin 275/70 R 22,5
pohled zpředu detail kovového madla detail gumovéhé opěrky
Opět záběr na těžce přístupné sedačky, zde bezbariérovost bere za své :-( Boční madla sedadel a sklopné opěrky jsou sice efektní... ...použitelné však tak maximálně ve Francii, kde jsou přepravní poměry daleko nižší
přední světla a zrcátko umístění nájezdové plošiny rampa pro vozíčkaře a maminky s kočárky
Přední svítilny spolu se zrcátkem Pod prostředními dveřmi je umístěna rampa Automatická plošina v akci
Tisková zpráva KAROSY k prémiéře

Nový městský autobus Citelis se představuje
Vysoké Mýto, 15. dubna 2005
Dne 15. dubna 2005 proběhla za účasti vedení společnosti KAROSA a.s., obchodních partnerů a zástupců tisku na zkušebním polygonu Škoda Auto a.s. česká a slovenská premiéra nového městského autobusu Citelis, nástupce velmi úspěšného modelu City bus. Světová premiéra nového autobusu proběhla 31.3. v Paříži.
Výsledná tvář nového městského autobusu Citelis je formována těmito klíčovými požadavky:

  • vysoká estetická úroveň vozidla, snadný přístup slunečních paprsků do jeho interiéru, bezbariérový přístup
  • výbava šitá na míru, a to jak v prostoru pro cestující, tak i na pracovišti řidiče
  • další snížení provozních nákladů
  • důsledná ochrana životního prostředí
  • možnost začlenění do systému městské dopravy s vyhrazenými jízdními pruhy.

Citelis o délce 12m pojme 30 sedících a 69 stojících pasažérů, kteří mohou nastupovat třemi prostornými dvoukřídlými dveřmi. Hned při vstupu zaujme cestující plochá podlaha, přecházející u jednotlivých dveří do prostorných platforem, které umožňují rychlejší nástup i výstup. Vozidlo je mimořádně přístupné, což ocení osoby se sníženou pohyblivostí. Vnitřní architektura vozu je koncipována s cílem umožnit naprostou volnost pohybu, ke zvětšení prostoru přispívá i odstranění vnitřních schodů a vyvýšení. Pohodlí a vstřícná atmosféra jsou umocněny výbavou střechy, dvojitě prohnutými přídržnými tyčemi, pohodlnými sedačkami a dělícími příčkami, které poutají pozornost svým moderním designem. Esteticky velmi zdařilé jsou také prosklené plochy, umožňující intenzivní prosvětlení vnitřního prostoru vozu.
Při konfigurování vnitřní výbavy je preferována pružná nabídka široké palety možností než striktně stanovené a zákazníkovi vnucené provedení vozu. V oblasti prostoru pro cestující je Citelis vyráběn v plném souladu s normou EU č. 2001/85, respektive v plném souladu s předpisy platnými na území České republiky a Slovenska. Pokud jde o pracoviště řidiče, Karosa dává zákazníkům ke zvážení, zda objednají vůz s novou přístrojovou deskou, vyhovující standardu VDV a vyvinutou speciálně pro vůz Citelis, či se standardní přístrojovou deskou VDO, montovanou na autobusy ostatních značek. Palubní deska je navržena tak, aby skloubila požadavky na maximální pohodlí řidiče s požadavkem udělat co nejpříznivější dojem na cestující, nové je také sedadlo řidiče.
V otázkách provozních nákladů a ekologičnosti provozu se díky zásadnímu přepracování elektronického systému řízení motoru Iveco Cursor 8 podařilo snížit spotřebu pohonných hmot o 5%, což potvrzují i zkoušky dle metodiky SORT sdružení UITP. Nová šesti-rychlostní převodovka navíc snižuje spotřebu o další 2%. V provedení s motorem Iveco Cursor 8 CNG na zemní plyn vykazuje Citelis spotřebu, která je ve srovnání s konkurenty dokonce až o 10% nižší.
Tématem setkání byla i bilance uplynulého roku. Karosa v loňském roce zvýšila tržby společnosti na zhruba šest miliard korun. V prodeji se zvýšil podíl vybavenějších a tím i dražších autobusů Axer. Loňský rekordní prodej Karosy přesáhl 1700 autobusů, což bylo o 12 procent více než v roce 2003. Největší vliv na meziroční nárůst měl pokračující prodej na trzích západní Evropy, kde loni skončily dvě třetiny nových autobusů. Vynikající renomé má Karosa i doma, vždyť v žebříčku TOP 100 obdivovaných firem ČR za rok 2005 skončila na 2. místě v rámci automobilového průmyslu a na 1. místě v rámci Pardubického kraje.

Citelis na zkušebních jízdách po Plzni v září 2005.

© 2005
pavel2 & hupi

NAVRCHOLU.cz
trolejbusy.plzenskamhd.net: Reklama
Reklama: