Přinášíme Vám záběry nově představených autobusů SOR 12metrové řady.
V poslední zářijový den roku 2003 byly odborné veřejnosti představeny nové dvanáctimetrové autobusy SOR. Konkrétně se jednalo o městský nízkopodlažní autobus SOR BN 12 ve čtyřdvéřovém provedení a meziměstský SOR C 12. K vidění byly i již vyráběné typy vozů, připravené k převzetí zákazníkem. Výrobce z východočeských Libchav tak začal ostře konkurovat tradičnímu výrobci autobusů z Vysokého Mýta, společnosti Karosa. Připoměňme, že 12metrové autobusy tvořily donedávna většinu vozového parku českých dopravců. Z dnes či dříve provozovaných typů uveďme např. Karosa ŠM 11, Karosa řad 730 a 930, Škoda 21 Ab, Karosa Citybus atd.
Podívejme se blíže na technické parametry prezentovaných vozidel. Městský BN 12 a příměstský CN 12 mají rozměry d/š/v/rozvor 11770/2480/3000/6180 mm. Hmotnost pohotovostní/celková je 9200/16100 (15600 u CN) kg. Obaditelnost u typu BN 12 k sezení/k stání je 33(30)+1/69(72), přičemž číslo před závorkou je při 4dvéřovém provední, v závorce pak při 3dvéřovém. U příměstké CN je obsaditelnost také závislá na poču dveří 40(43)+1/55(51). Vozidla jsou osazena, stejně jako meziměstský typ C 12, motorem IVECO Tector NEF o výkonu 194 kW s maximální rychlostí u městské verze 80 a u ostatních 100 km/h. Meziměstská verze se od předchozích liší především ve výšce podlahy, která je v celé délce vozu 800 mm a v obsaditelnosti, jenž činí 51(50)+1/34(36). Rozdíl je taktéž v převodovce, která je u BN a CN automatická 5+1, kdežto u verze C je mechanická 6+1. |