:.. autobusy.plzenskamhd.net ..:

znak města Plzně   autobusy.plzenskamhd.net   znak města Plzně
autobusy.plzenskamhd.net: Tedom 123 G
Autobusy: Tedom
Nový český autobus Tedom
Na letošním brněnském veletrhu Autotec 2004 jsme měli možnost seznámit se s poměrně žhavou novinkou na trhu autobusů. Příjemné překvapení nám přichystal vůz TEDOM od stejnojmenné společnosti.

Na veletrhu byl prezentovám typ TEDOM 123 G, což je nízkopodlažní autobus ve třídvéřovém provedení s pohonem na zemní plyn. Výrobce nabízí jak tří, tak i dvoudvéřovou verzi (označovanou 122), stejně tak lze volit mezi pohonem klasickým dieselovým motorem (s označením D) nebo agregátem spalujícím zemní plyn. Samozřejmě lze uvedené varianty kombinovat.

Nejvíce vás asi zajímá, kde se společnost TEDOM vzala a kdo za ní stojí. Společnost TEDOM s.r.o. má své sídlo v Třebíči a zabývá se převážně výrobou kogeneračních jednotek. Do těchto jednotek mimojiné používala osvědčené motory Liaz od již zkrachovalé Škody-Liaz z Jablonce nad Nisou. Jedinou možností, jak zachovat stávající výrobu jednotek založenou na motorech Liaz byla koupě části zkrachovalé továrny, kde se zmíněné motory vyráběly. Tak vznikla divize Motory společnosti TEDOM umístěná v Jablonci nad Nisou. Protože ale spotřeba motorů pro kogenerační jednotky není tak velká, bylo nutno najít další uplatnění pro tyto agregáty. Zde je vhodné připomenout, že s motory Liaz jezdí například kromě stejnojmenných nákladních automobilů například i tisíce starších autobusů značky Karosa. Odtud už nebylo daleko k vlastní výrobě autobusů. Byla zakoupena italská licence na karosérii, zabudován motor s příslušenstvím a výsledkem je nyní představovaný autobus TEDOM.

Uveďme si blíže některé technické parametry autobusu. Vůz TEDOM 123 G je tedy městský nízkopodlažní dvounápravový autobus. Obsaditelnost je 29 sedících osob v úrovni nízké podlahy a 4 na stupínku. Stojících cestujících může být až 63. Rozměry jsou v pořadí délka/šířka/výška následující: 11990/2550/3300 mm. Karosérie je svařovaná samonosná z tenkostěnných profilů z nerez oceli, opláštění z hliníkových plechů a plechů z lehkých slitin. Střecha je kompozitní, tvořená polyesterovým plastem vyztuženým skleněnými vlákny. Životnost karosérie je 18 let bez nutné dodatečné antikorozní ochrany. O pohon se stará plynový motor TEDOM M1.2C M640 FNG 4, splňující již dnes normu Euro 4. Je uložen vertikálně v zadní části autobusu a má elektronické vefukování plynu. Je šestiválcový, čtyřtaktní s nuceným plněním vzduchu turbodmychadlem a chladičem vzduchu. Zdvihový objem je 11 946 cm3, výkon 210 kW při 2000 otáčkách za minutu. Převodovka ZF 6HP 592 je plně automatická, šestistupňová s retardérem a elektronickým řízením řazení. Obě nápravy jsou rovněž značky ZF. Palivové tlakové nádrže umístěné na střeše autobusu mají objemu 960 l. Maximální rychlost tohoto vozu činí 96 km/h a dojezd je 450 km.
Dieselová verze TEDOM 123 D se liší v obsaditelnosti a pochopitelně motoru. Pohon zajišťuje motor TEDOM M1.2C M640 FE 3 (Euro 3). Pro jeho potřebu je připravena nádrž o objemu 290 litrů. Díky ušetřenému prostoru se do vozu vejde 29+4 sedících a 69 stojících pasažérů.

Věřme, že si tento téměř kompletně český autobus najde své zákazníky u nás i v zahraniční. Šanci na to jistě má!

expozice s autobusem a oběma verzemi motorů nízkopodlažní autobus dieselový motor TEDOM (Liaz)
Expozice TEDOM v pavilónu Z brněnského výstaviště Nízkopodlažní autobus
TEDOM 123 G
Dieselový motor
TEDOM (Liaz) Euro 3
© 2004
pavel2 & hupi

NAVRCHOLU.cz
trolejbusy.plzenskamhd.net: Reklama
Reklama: